onsdag 6 juni 2012

Íslenskuþorpið

Idag fick vi göra vår första läxa: gå till en bokhandel och köpa en bok och spela in samtalet mellan en själv och försäljaren. Det är en del av projektet íslenskuþorpið, där vissa delar av samhället är anslutna, där vi kan gå och tala isländska med befolkningen och spela in samtal. Det blir lite konstlat (och lätt fånigt) men en god tanke. Man lär sig nya detaljer i språket, men i vissa fall talar de alldeles för fort eller slarvigt att det kan vara svårt att urskilja orden om man inte känner till dem. Idag lärde jag mig glæsilegt (fantastiskt, typ). Dessutom är islänningar mindre artiga i sitt språk, en rest från vikingatiden måhända. Man säger 'jag ska ha' när man ska köpa saker, och inte 'jag skulle vilja få', eller liknande. T.ex. Ég ætla að fá (jag ska/ämnar ha/få), eller, ég vil bjór (jag vill ha öl).

Annars övade vi på att hälsa och säga hejdå och fråga lite om var folk kom ifrån, något som inte var i fokus när jag läste i Göteborg, så det är ju bra. I morgon tror jag att vi ska besöka ett 'kaffihús' och spela in (taka upp samtöl). På fredag gör vi en liten prövning för att bli indelade i avancerade och nya. Helgen är oplanerad. Däremot kommer det vara två heldagsexkursioner de kommande två lördagarna. Söndagarna... Vad göra?

Nu ska jag kurera mig. Har redan fått ont i halsen av den isländska vinden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar