onsdag 20 juni 2012

Húfur, vettlingar, þjóðsafn og stuttar ræður

Vi var egentligen först till nationalmuseet, som finns på eller vid universitetsområdet. Úlfar hade en liten guidning med oss - synd bara att jag, och flera andra, blev så trötta. Vi var där någon timme, och hade efter guidningen fritt med tid att vistas där. Men jag liksom några andra gick direkt. Annars hade jag nog läst lite mer på skyltarna på första våningen, om Islands vikingatid och medeltid. Intressant! Kallas även gyllene åren (ca 870-1262), som den föregående föreläsaren lät oss veta, en professor i historia.

Idag fick jag äntligen köpt mössor åt vantar åt folk hemma. Det är inte varje gång man gör av med 20'300 kr vid klädköp. Tur att det var lite skatteåterbäring via den butiken. Jag har inte köpt något så'nt till mig (eller min eftersom till styr genitiv ;-)), men jag har ju köpt Ynglingasagan på fornisländska, Gunnlaugs saga Ormstungu på isländska, samt två serieböcker på isländska (som heter Valhall hemma, samt en seriebok som skildrar en del ur Njáls saga). Undrar om 11'700 räcker till mat för resten av vistelsen, knappt 9 dagar. I morgon ska vi käka på Icelandic Fish N' Chips med kursen, så då hamnar jag där som tänkt i alla fall :-). Det blir 1950 kr. Det räcker nog. Men jag ska köpa en t-shirt med Háskóli Íslands på också.

I morgon kommer vi ha korta anföranden i klassrummet. Vi fick ikväll på oss att förbereda detta. Jag har skrivit två sidor med stor text, och lär vara klar inom 2 min av 3-4. Det är lite fånigt, tycker jag, att tala om "besti vinur minn" (vän). Och det motsvarar 10% av betyget. Vi har dock fortfarande inte fått några kursmål så jag har ingen aning vad de bedömer, men förmodligen uttal, ordförråd, syntax... säkerhet? Och på fredag ett litet avstämningsprov om verb. Det ska jag fan sätta. Hade ett snitt på 7,5 av 10 sist gång, och då var det några slarvfel.

Just ja. Úlfar frågade mig om jag ville vara med i en intervju för Nordkurs. De vill intervjua några och använda som dokumentär/reklam för Nordkurs. En snubbe kommer filma oss och ställa frågor. Vad ska jag säga? Jag sa att jag inte gillar att bli filmad, men de vill ha med mig. Kanske för att jag verkar vara en flitig student? Den här snubben kommer följa med på lördag till Þingvellir (och geysir, gullfoss, skálholt). Frågor som "Varför läser du isländska?" "Vad kan du ha för användning av det?" Osv. Har iofs några svar, men jag är rädd... mycket rädd.

1 kommentar:

  1. Det kommer gå super att bli filmad, det fixar du vettu! =) Kram!

    SvaraRadera