tisdag 5 juni 2012

Fyrsta daginn

Första inlägget på Island! Jag har haft tur vad gäller boendet. Det såg inte mycket ut från utsidan när jag kom till platsen men lägenheten är ganska fin. Den hyrs ut av någon familj till oss studenter. Mina kamrater är svenskar, och från början skulle vi bara vara tre killar men det kom en tjej också eftersom hon inte kunde vara hos sin värd eftersom hon hade katt. Det är jag och tre stockholmare (typ), men det verkar gå bra ändå. Vad som är extra kul är att en av killarna läser latin och var på Färöarna för två år sedan, och den andre har läst lite grekiska och latin. Alla här är språknördar av varierande slag. Jag värst, kanske, i alla fall kunnigast i islenska. På kursen finns även en färöing som jag snackat lite med som också är språknörd. Gott det!

Idag, liksom igår, har varit en ganska lång dag, även om kursintroduktionen bara var tre timmar inkl långa raster. Vi åkte efter lunch på guidad tur runt i Reykjavik-området, vilket tog ca tre timmar det också. Och efter det första läxan: besök en bokhandel och skriv upp ord du hör eller ser som är intressanta (ord som man kan eller inte kan). Sedan en längre promenad genom stan för att handla på bónus och hem. Och ja, jag har ätit skyr :-)

Ett urval av ord från dagens läxa:
Málvísindi - språklära
Málfræði - grammatik
Bókmenntir - litteratur
Uppeldis- og kennslufræði - pedagogik och didaktik
Fornrit - forntexter
Félags- og stjórnmálafræði - sociologi och statsvetenskap (typ)
Lögfræði - juridik
Líffræði - biologi (liv)
Eðlisfræði - fysik (natur)
Efnafræði - kemi (ämne)
Ævisögur - biografier

Och en favorit: staðgreiðsluafsláttur - kontantavdrag (rabatt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar